Studium výtvarného oboru
Žáci jsou přijímáni na základě úspěšně vykonaného přijímacího řízení.
Přípravné studium ke vzdělávání v základním studiu I. stupně má nejvýše 2 ročníky a je určeno pro žáky od 5 let.
Základní studium I. stupně má 7 ročníků a je určeno pro žáky od 7 let.
Základní studium II. stupně má 4 ročníky a je určeno pro žáky od 14 let.
Žáci, kteří nenavštěvovali I. stupeň vzdělávání a jsou přijati do II. stupně, začínají učivem 1. ročníku I. stupně.
Charakteristika
Výtvarný obor se obrací k dětem, které projevují zájem o výtvarné vzdělávání. Je zaměřen na celkový rozvoj osobnosti žáka v hlavních výtvarných disciplínách. Směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o výtvarnou tvorbu a umění. Výtvarná tvorba může být chápána jako způsob poznání a komunikace. Rozvíjí tvůrčí činnosti, smyslovou citlivost a podporuje tvořivost a kreativitu žáka. Rozmanitými uměleckými prostředky lze vyjádřit vlastní cítění, vnímání a poznávání. Žák směřuje k seznámení se základními pojmy a pravidly výtvarných technik, které postupně samostatně užívá a zdokonaluje.
Ve výtvarném oboru se vyučuje předmět Výtvarné vyjadřování, který zahrnuje plošnou, prostorovou a akční tvorbu. Plošná tvorba obsahuje veškeré kreslířské, malířské a grafické techniky. Používáme jak klasické nástroje a postupy, tak i experimenty a kombinace technik. V prostorové tvorbě jsou využívány různé materiály vhodné ke zhotovování trojrozměrných objektů. Akční tvorba žáky seznamuje s moderními a netradičními výtvarnými disciplínami a postupy. Výstup z akční tvorby se nedá vždy přesně definovat, žáci si odnáší zajímavý zážitek, ke kterému je pořízena fotodokumentace. Celým studiem nenásilně prostupuje získávání znalostí z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění.
Přípravné studium
Žáci se hravou formou seznamují s výtvarnými postupy a nástroji. Nenásilnou formou si osvojují základní pracovní návyky spojené s výtvarnou činností a rozvíjí zájem o výtvarnou tvorbu. Všechny aktivity vycházejí z bezprostředního prožívání a vyjadřování.
I. stupeň
První stupeň je chápán jako plynulý přechod žáků od dětského spontánního projevu a hravé experimentace k promyšlené tvorbě dospívajících. Žáci si pod vedením učitele osvojují základní výtvarné techniky a rozvíjejí je.
II. stupeň
Práce studentů druhého stupně většinou navazuje na výtvarné postupy z předchozího studia. Studenti pracují samostatně, uplatňují především vlastní nápady a iniciativu. Postupy i techniky konzultují s učitelem.
PS | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||||
1.r. | 2.r. | 1.r. | 2.r. | 3.r. | 4.r. | 5.r. | 6.r. | 7.r. | 1.r. | 2.r. | 3.r. | 4.r. | |
Výtvarné vyjadřování | 2 | 2 | 2,5 | 2,5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |